Mahdolliset häiriöt veden laadussa
Pohjavedessä olevat pienetkin rauta- ja mangaanimäärät saostuvat aikaa myöten jakeluverkostoon, josta ne saattavat erilaisissa häiriötilanteissa joutua myös kuluttajille. Saostumien liikkeellelähtöä voivat aiheuttaa verkoston poikkeukselliset virtaamat tai painevaihtelut. Nämä voivat puolestaan johtua esimerkiksi sähkökatkoista tai verkoston korjauksista. Häiriöt ilmenevät veden ruskeana värinä, jolloin esimerkiksi pestävät vaatteet saattavat värjäytyä, vesi ei tämän johdosta kuitenkaan ole sinällään terveydelle vaarallista. Mikäli edellä mainittujen tapahtumien jälkeen veden ladussa esiintyy häiriöitä, kannattaa vettä juoksuttaa kunnes mahdolliset epäpuhtaudet ovat hävinneet. Kun käynnistätte vettä käyttäviä kotitalouskoneita häiriötilanteiden jälkeen, on suositeltavaa varmistaa, että vesijohtovesi on puhdasta (myös lämmin vesi) ja että vedenpaine on riittävä.
Häiriöiden ilmetessä pyydämme ottamaan yhteyttä Vesiosuuskuntaan. Näin voimme mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ryhtyä tarpeellisiin toimiin häiriöiden poistamiseksi. Pyrimme toimimaan kaikissa tilanteissa niin, että häiriöt olisivat mahdollisimman vähäisiä ja lyhytaikaisia. Vesilaitostoiminnan luonteen johdosta häiriöiltä ei kuitenkaan voida aina välttyä.
Vesijohtovuodot
Jos epäilet vesijohtovuotoa joko tonttivesijohdossasi tai runkovesijohdossa, ilmoitathan asiasta aina Vesiosuuskunnalle. Kiinteistön vesijohtolaitteiston vuodosta voi olla merkkinä esimerkiksi
- kosteusvaurio rakenteissa, maalin irtoaminen esimerkiksi lattian rajasta tai ummehtunut, tunkkainen haju
- vesimittarin pyöriminen vaikka vettä ei kuluteta
- suhiseva ääni huonetilassa
Tarkistaessasi vuotoasiaa, varmista ensin vesikalusteiden kunto, muun muassa wc:n huuhtelulaite on saattanut jäädä vuotamaan.
Rekisteröidy palveluun
Tiedotamme tekstiviestillä suunnitelluista käyttökatkoista joko etukäteen tai nopeasti äkillisen häiriön johdosta, jotta voit varautua siihen. Tiedottaminen lisää turvallisuutta sekä luottamusta. Jos sinulla on julkisesti saatavilla oleva puhelinnumero, sinun ei tarvitse rekisteröidä sitä asiakasportaaliin. Jos sinulla on käytössäsi työ- tai salaisen liittymän puhelinnumero, on sinun rekisteröitävä puhelinnumerosi, jotta voit saada tekstiviestit. Myös vuokra- tai vapaa-ajan asunnon, kesämökin tai vst. omistaja voi rekisteröidä puhelinnumeronsa siihen osoitteeseen, mikäli vakituinen koti-osoite on muualla. Tiedotteita voi tilata itselleen useammasta osoitteesta.
Lähetämme tekstiviestin automaattisesti yli 16-vuotiaille asukkaille, joiden puhelinnumero ja osoite on julkinen.
Rekisteröinti ohjeet:
Rekisteröi numerosi palveluun erikseen, jos
- puhelinliittymäsi on salainen tai prepaid
- puhelinliittymäsi on rekisteröity muuhun kuin koti-osoitteeseen (esim. työpuhelin tai vapaa-ajan asunto/mökki)
- olet kieltänyt operaattoriasi luovuttamasta numeroa/osoitettasi
PIN-koodin tilaaminen
- Kirjoita kenttiin nimesi ja puhelinnumerosi (muodossa 0401234567) ja/tai sähköpostiosoitteesi.
- Klikkaa Lähetä PIN-koodi -painiketta. Saat pian nelinumeroisen PIN-koodin tekstiviestillä ja/tai sähköpostitse. Jos annoit lankapuhelinnumeron, saat pian puhelun, jossa sinulle luetellaan nelinumeroinen PIN-koodi.
- Kirjoita saamasi PIN-koodi sille varattuun kenttään.
- Klikkaa OK-painiketta.
Katu-osoitteen lisääminen
- Kirjoita erillisiin kenttiin ensin postinumero, sitten kadunnimi ja talon numero. Huom. kentissä automaattinen täyttö!
- Tarkista kirjoittamasi osoitetiedot ja klikkaa Jatka-painiketta vahvistaakseni osoitetietosi rekisteröiminen.
- Valmista tuli ja saat jatkossa valitsemallasi tavalla viestin, jos ilmoittamaasi osoitteeseen tulee vika- tai häiriötilanne. Voit sulkea välilehden/selaimen.
Huomioithan, että voit rekisteröidä enemmänkin kuin yhden osoitteen, esimerkiksi kesämökin tai lähi-omaisen osoitteen. Huoltoyhtiöt, isännöitsijät ja muut yritykset voivat tilata hallinnoimansa kiinteistön osoitteesta häiriötiedotteet.
Pidä yhteystietosi ajan tasalla
Jos osoitteesi tai puhelinnumerosi muuttuu, voit aina päivittää tietojasi kirjautumalla uudelleen. Tilaa uusi PIN-koodi, kun haluat muokata tai poistaa tietojasi.
Tietosuoja
Emme käytä järjestelmään tallennettuja numeroita muuhun kuin häiriötiedottamiseen. Numeroita ei myydä tai luovuteta eteenpäin ja ne pysyvät meillä tallessa salasanasuojatulla palvelimella, johon on pääsy vain tekstiviestijärjestelmää käyttävillä henkilöillä. Huom. kunnallinen toimija ei koskaan kysy esim. maksutietoja tai lähetä laskuja tekstiviestillä asiakkailleen. Jos tällaista esiintyy, voi kyseessä olla tietojenkalastelu puhelimella eli nk. ”smishing”.
Palvelun tuottaa ohjelmistoyritys Blue Idea ApS Finland Branch, y-tunnus 3229743-5.
Häiriötilanteet